Connect with us

Wpisz czego szukasz

Selectiver

Wyjątkowe marki

Versace – burzliwa historia włoskiego imperium

MILAN, ITALY - SEPTEMBER 22: A model walks the runway at the Versace show during Milan Fashion Week Spring/Summer 2018 on September 22, 2017 in Milan, Italy. (Photo by Jacopo Raule/Getty Images)

Versace przez ponad 40 lat obecności na rynku zdążyło zachwycić wiele pokoleń i stać się ekskluzywną marką. Zaledwie 10 lat od początku istnienia Versace warte było ponad 800 mln $. Gianni Versace jest założycielem tej luksusowej marki. Jako jedna z pierwszych zaczęła wchodzić w kolaborację z gwiazdami pokroju Cher, Madonny, księżnej Diany czy Michaela Jacksona.

Rozkwit Versace

Wszystko zaczęło się w 1972, gdy młody projektant, Gianni Versace, otrzymał zlecenie stworzenia swojej pierwszej kolekcji dla włoskiego domu mody. Wyróżniał się niezależnym, innowacyjnym podejściem do procesu tworzenia.

W 1994 roku jeszcze wtedy mało znana aktorka Elizabeth Hurley – odziana w czarną suknię od Versace, pokazała się na Czerwonym dywanie podczas premiery filmy „Cztery wesela i pogrzeb”. Był to jeden z przełomowych momentów dla Versace. Suknię zobaczył cały świat i wszyscy się nią zachwycili. Suknię uznano za fenomen i pomimo upływu czasu niewiele się w tym temacie zmieniło.

Rodzina i śmierć

Włoskiemu prekursorowi mody nie było dane podziwianie kariery swojego brandu zbyt długo. W 1997 r. w wieku 51 lat został postrzelony przed swoją posiadłością w Miami. Wyszedł z domu po poranną gazetę, nic nie zapowiadało tragedii. Zabójca miał na swoim koncie 5 innych morderstw. Szóstym na jego liście był Gianni Versace. Po oddaniu śmiertelnego strzału sprawca sam popełnił samobójstwo. Do tej pory, nie wiadomo co kierowało zabójcą i dlaczego jego ofiarą padł projektant.

Po śmierci słynnego projektanta 50% udziałów w firmie przejęła jego siostrzenica – Allegra Versace. W 2004 r. wraz z uzyskaniem pełnoletności oficjalnie oznajmiła przejęcie biznesu. Rodzina Versace nie należy do spokojnych. Ich wybuchowy charakter sprawia, że kilku dyrektorów zatrudnionych do zarządzania firmą – odeszło w ciągu kilku miesięcy.

Antonio D’Amico był wieloletnim partnerem założyciela marki. Gianni obiecał mu pensję w wysokości 26.000 $ i możliwość mieszkania w dowolnym majątku Versace. Jednak i w tym przypadku rodzina nie dotrzymała ostatniej woli projektanta, wypłacając Antoniemu jedynie mały procent obiecanego mu przychodu.

Co przedstawia logo Versace?

Logo marki to głowa greckiej mitologicznej Meduzy. Gianni w swoim dzieciństwie spędził wiele czasu na ruinach antycznych budynków. Na podłodze jednego z nich młody chłopiec dojrzał głowę Meduzy. Utkwiła mu w pamięci i kilka lat później zdecydował się umieścić ją w swoim logo. Była to mitologiczna postać, w której inne istoty zakochiwały się i nie miały ucieczki. Starożytna historia ostrzega przed pożądaniem. Dla projektanta był to właśnie efekt, który chciał zobaczyć u ludzi, dla których projektował i szył. Kolekcje Versace niewątpliwie rozbudzają pożądanie.

Hotele Versace

The Plazzo Versace Hotel to pierwszy taki hotel stworzony przez markę. Zaprojektowano go w 1997 r., a już 3 lata później stanął w Australii. Kolejny wybudowano w Dubaju. Wciąż trwają prace nad hotelem w Macau. Jedna noc dla dwojga w takim miejscu w sezonie letnim to koszt około 2.000 zł.

Współpraca

Versace może pochwalić się współpracą z innymi ekskluzywnymi markami jak Lamborghini czy producentem helikopterów, czy też ze szwedzką marką, sieciówką H&M. Ich współpraca miała miejsce w 2011 r., a wszystkie produkty na całym świecie sprzedały się jednego dnia w 30 minut! To chyba najlepiej oddaje popularność Versace i wszechobecne pożądanie w stosunku do ich produktów.

Pierwszy zagraniczny butik Versace pojawił się w Glasgow, w 1991 r. Dziś na całym świecie jest ich aż 80. Można również odwiedzić Victoria and Albert Museum w Londynie, aby zobaczyć kolekcję stworzoną specjalnie dla księżnej Monako i inne oryginalne ubrania oraz dodatki. To niebanalna gratka dla koneserów i fanów tej niezwykłej marki. 

Aneta Ruszczyńska

Jej gust mocno ukształtowały kolekcje fińskiej marki w sklepie, którym zarządzała. W swojej szafie woli mieć mniej ubrań o lepszej jakości. Stawia na marki przyjazne planecie i uwielbia lumpeksowe łowy.

Kliknij by skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane wpisy

Dodatki

Nosimy je nie tylko na plażę, nadmorski bulwar i piknik.

Ubrania

Kylie Jener zachwyca na pokładzie swojego odrzutowca! Nie zgadniecie co ma na sobie!

Dodatki

Stylistka Lawirantka podpowiada, jakie będą najważniejsze trendy nadchodzących miesięcy.

Uroda

Poznaj urodowe trendy na sezon wiosna-lato 2021!